Temat: Gospodarka

🕓 06.07.2019
📂 Z kraju
👁 142
🗨
Centralny Port Komunikacyjny powstanie do 2027 roku

  • Projekt budżetu na 2019 rok do komisji sejmowych
  • Koniec ze zmianą czasu? Komisja Europejska przedstawi propozycję
  • W tę niedzielę zrobisz promocje. Potem długa przerwa
  • Gospodarka rośnie, ale inwestycje rozczarowały
  • Coca-Cola kupuje znaną obwód kawiarni

Centralny Przystań Komunikacyjny ma powstać do odwiedzenia 2027 roku. Rząd potrzebuje, by korzystało z faceta 45 milionów pasażerów, zaś po ewentualnej rozbudowie - nawet 100 milionów. Przeciwdziałanie nie zostawia na projekcie suchej nitki, ale podczas gdy sama była przy potęgi, brała pod uwagę analogiczną inwestycję.

Rząd Upoważnienia i Sprawiedliwości chce w terenie gminy Baranów, czyli 50 km od Warszawy zbudować Centralny Port Komunikacyjny. Lotnisko ma być kilkanaście razy większe niż stołeczny port na Okęciu. Lotnisko Chopina ma zresztą zostać zamknięte.

"Niedobór rąk do pracy prawie w każdej branży". Rząd chce łatać dziurę dzięki rynku

Pomysł budowy CPK i zamknięcia obecnego warszawskiego portu krytykują przedstawiciele opozycji. Tymczasem, koncepcja stworzenia lotniczego hubu w centrum Polski nie jest nowa jak i również przed laty pracował ponad nią również rząd Donalda Tuska.

Już wcześniej

Temat stworzenia centralnego lotniska pojawił się w debacie globalnej jeszcze w czasie rządów Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Potem koncepcję przejął rząd PO-PSL, a w 2009 roku kalendarzowego Ministerstwo Infrastruktury, Budownictwa jak i również Gospodarki Morskiej, kierowane przez Cezarego Grabarczyka, zamówiło analizę dotyczącą opłacalności takiej lokaty.

Raport "Koncepcja Lotniska Centralnego dla Polski – Prace analityczne", opracowany m. in. przez PwC, pozostał przygotowany w połowie 2010 roku. Wynikało z faceta, że rynek przewozów lotniczych w Polsce dynamicznie się rozwija, a przepustowość warszawskiego lotniska się wyczerpuje, jak wymusza konieczność budowy środkowego lotniska.

Miało ono zostać uruchomione w 2020 roku przy jednoczesnym zamknięciu portu na Okęciu i kosztować 4, 3 mld euro, czyli 18, 6 miliarda złotych przy kursie euro na poziomie czterech, 30. Co ważne cząstka tej kwoty 1, dwóch mld euro miało połazić z Unii Europejskiej (obecnie nie istnieje takiej możliwości). A część wydatków miał pokryć przychód ze sprzedaży terenów po zamkniętym lotnisku Chopina, których wartość szacowano wtedy na około 5 mld złotych.

Z nieznanego lotniska, które miało powstać między Warszawą a Łodzią, w okolicach skrzyżowania autostrad A1 i A2 i linii kolei dużych szybkości Warszawa-Łódź-Poznań-Wrocław, miało korzystać od momentu 30 do 35 milionów pasażerów rocznie.

Grabarczyk za

Zwolennikiem Centralnego Portu Lotniczego był Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury w pierwszym rządzie PO-PSL. - Struktura dużego centralnego lotniska po Polsce się opłaca a mianowicie przekonywał w 2010 r. "Gazecie Wyborczej".

Rok później w "Rzeczpospolitej" dodawał, że budowę takiego portu trzeba "bardzo poważnie brać pod uwagę" i podkreślał, że ze względu na dynamiczny wzrost ruchu lotniczego powinien on zostać otwarty najpóźniej w 2020 r..

- Decyzję o tym, czy budować centralny port lotniczy dla Polski, podejmie przyszły rząd, nasza firma przygotowujemy tę inwestycję – zastrzegał Grabarczyk.

Jednak Grabarczyk nie znalazł się już w kolejnym rządzie PO-PSL, a pomysł konstrukcji lotniczego hubu został zarzucony, choć miał poparcie także szefów LOT-u. Nic przy tym dziwnego, bo narodowy przewoźnik miał w inwestycji odgrywać wielką rolę i zyskać miliony pasażerów.

W 2017 roku rozwiązanie stworzenia Centralnego Lotniska pozytywie oceniał prezes PLL AMERICAN AIRWAYS Rafał Milczarski. - Nowe lotnisko przesiadkowe na terytorium polski wówczas projekt, który z punktu widzenia Polski może być gigantycznym skokiem gospodarczym. To jest wielki projekt gospodarczy, świadczący na temat długoterminowym myśleniu o gospodarce - mówił Milczarski.

O konieczności budowy CPL mówił również jego poprzednik Sebastian Mikosz, czyli kierownik LOT-u za rządów PO-PSL. - Centralny port lotniczy byłby elementem konkurencyjności krajowej gospodarki. Rynek cały okres rośnie i przybywać będzie nowych pasażerów - mówił Mikosz w "GW".

Rekordowa ekspansja szczerej energii. "Udział odnawialnych źródeł będzie już tylko rósł"

Ogromna inwestycja

Projekt budowy lotniczego hubu znajdował się także w programie wyborczym Prawa i Sprawiedliwości. Kiedy partia Jarosława Kaczyńskiego doszła do władzy, czynności nad koncepcją Centralnego Portu Komunikacyjnego przyśpieszyły, mimo niejasności i opinii ekspertów przeciwnych inwestycji.

Pracom ponad projektem specustawy, która posiada ułatwić proces inwestycyjny przy tej sprawie, towarzyszyły gwałtowne dyskusje także w Sejmie. Przedstawiciele Platformy Obywatelski opozycji określali plany budowy CPK mianem "gigantomanii opartej na temat specjalną ustawę, która zezwala wywłaszczanie ludzi".

W dyskusji zwracano uwagę, że warszawskie lotnisko na Okęciu ma wciąż możliwości rozbudowy i Warszawa go wymaga. Alternatywą dla CPK może być natomiast duoport Okęcie - Modlin.

Z kolei, w opinii członków partii rządzącej, budowa Kierowniczego Portu Komunikacyjnego w Baranowie to inwestycja na miarę przedwojennego Centralnego Okręgu Przemysłowego lub portu w Gdyni.

Po zakończeniu prac nad projektem ustawy w Sejmie i Senacie, w minioną sobotę ustawę podpisał prezydent Andrzej Duda.

Gdzie i za ile?

Port lotniczy miałoby powstać na ok. 3 tys. ha gruntów (30 kilometrów kwadratowych) między Łodzią natomiast Warszawą i być 1 z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Koszt budowy CPK szacowany wydaje się być na ok. 31-35 mld zł. Budowa samego portu lotniczego ma pochłonąć dwadzieścia mld zł.

Rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodnie z szacunkami przyjętymi w studium wykonalności gwoli kolei dużych prędkości, pośród 8 a 9 mld zł. Infrastruktura drogowa ma możliwość zaś kosztować - po zależności od zakresu prac - między 2 a 7 mld zł.

Zyski mają być liczone w miliardach. Mimo szybkiego wzrostu cen paliwa i kosztów pracy

Ustawa nie rozstrzyga, gdzie zrealizowany zostanie nowe lotnisko. Rząd w rozporządzeniu określić ma najlepszy teren, na którym posiadają być prowadzone inwestycje.

Jak poinformował pod koniec maja, podczas spotkania z mieszkańcami Baranowa, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, na obszar inwestycji wyznaczone są trzy gminy: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki ( pow. żyrardowski). Teren w sumie obejmuje 66, 2 km kwadratowych.

Obszar ten jest obniżony od północy rzeką Pisią oraz miejscowością Szymanów. Od czasu południa ogranicza go autostrada A2, an od zachodu - droga krajowa numer 50.

Według Wilda lokalizacja zapewnia "doskonałe skomunikowanie lotniska z transportem drogowym i kolejowym przy jednoczesnym zmniejszeniu oddziaływania na środowisko, w tym ograniczeniu zgiełku na terenach gęsto zaludnionych".

Licznie przybyli w spotkanie z wiceministrem ludność Baranowa, często w emocjonalnych słowach, pytali Wilda na temat swoją przyszłość, w nawiązaniu wraz z planowaną przez rząd budową CPK. Dopytywali m. in. o wykup ziemi, koszty gruntu, odszkodowanie, gwarancję kasy na koncie, prowadzenie aktywności rolniczej. Mówili, że są zmuszeni do sprzedaży swych nieruchomości.

Odpowiedzi wiceministra przerywane były wypowiedziami jak i również okrzykami mieszkańców Baranowa. Posiadali oni ze sobą transparenty z hasłami: "Stracimy źródło utrzymania", "Nie oddamy grono ojcowizn", "Nie chcemy lotniska", "Rujnujecie nam życie".

Autor: megbubbles88
Kategoria
Top Aktualności Komentarze
Gazprom wykorzystywał pozycję monopolisty  Surowce
Wielka uruchomienie Gazpromu. Rozpoczęto układanie rur na rosyjskich wodach Spór wokół Nord Stream 2. Media: Gazprom grozi Danii pozwem "Kommiersant": UE i Niemcy zyskują nowe narzędzie nacisku na Gazprom "Sueddeutsche Zeitung"…...
Ewa Latkowska prezesem spółek telewizyjnych ZPR Media
Grupa medialna ZPR Środowiska stawia mocniej na rozwój swojego biznesu telewizyjnego. Holding posiadający siedem kanałów postanowił skupić kierownictwo nad tym segmentem w jednych rękach. Jak dowiedział się Business Insider Polska, nowym prezesem…...
Dane podatkowe największych firm pozostaną publikowane
Projekt budżetu na 2019 rok kalendarzowy do komisji sejmowych Koniec ze zmianą czasu? Komisja Europejska przedstawi propozycję W tę niedzielę zrobisz oferty. Potem długa przerwa Gospodarka rośnie, ale inwestycje rozczarowały Coca-Cola…...
Czy kawa jest zdrowa? Jak kawa wpływa na organizm?
Pijemy kawę, ponieważ wspiera nas się obudzić, dodaje nam energii, poprawia koncentrację i, co niemniej ważne, jest pyszna. Wiele osób aczkolwiek chce ograniczyć picie cherbaty, ponieważ obawia się zgubnego wpływu napoju na…...
BlackBerry - nowy smartfon w 2017 roku
Blackberry, mimo ogłoszenia, że przestanie rozwijać swój dział sprzętowy, zapowiedziało... powstanie kolejnego smartfona. Miałby, tak jak najbardziej klasyczne modele tej firmy, posiadać fizyczną klawiaturę. - Nowy smartfon zostanie wypuszczony…...
Akcyza obejmie płyn do tytoniu elektronicznych
Podatek akcyzowy obejmie od czasu 1 stycznia 2018 r. płyn do papierosów komputerowych, a także tzw. produkty nowatorskie. Taką decyzję podjął we wtorek rząd. Tymże samym wymienione produkty będą traktowane podobnie…...
Nie znaleziono