Polska buduje w UE "front wsparcia naszego sektora transportu"

🕓 15.06.2019
📂 Z kraju
👁 18
🗨
Adamczyk: budujemy w UE front w obronie sektora transportu

Polska buduje w UE front przeciwko forsowanym przez niektóre państwa zachodnioeuropejskie protekcjonistycznym rozwiązaniom w sektorze transportu drogowego - mówił we wtorek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

We wtorek do odwiedzenia Parlamentu Europejskiego w Strasburgu przyjechała delegacja resortu infrastruktury z Adamczykiem na czele. Spotkała się m. in. z polskimi eurodeputowanymi (tzw. Klubem Polskim), a również z koordynatorami najważniejszych frakcji w PE w komisji ds. transportu i turystyki.

Szukają wykonawców na Via Baltica. Podług zasady "projektuj i buduj"

Cel to rozmowa na temat skutkach decyzji dotyczących kwestii socjalnych w sektorze przewozu, jakie wiosną mają pozostawać zaproponowane przez Komisję Europejską, ale także rozwiązań forsowanych przez kraje zachodnioeuropejskie, z Francją i Niemcami w czele, jak np. płaca minimalna dla zagranicznych kierowców; rozwiązania uderzają w przewoźników z Europy Środkowej i Wschodniej.

Konieczna ofensywa

- Wobec różnych zjawisk, które pojawiają się w Komisji Europejskiej, ale przede wszelkim w państwach UE a mianowicie Niemczech Francji - musimy podjąć ofensywę. Rozpoczęliśmy ją już w zeszłym roku - powiedział Adamczyk PAP.

- Nie jesteśmy wstanie doprowadzić w dodatku, by polski sektor transportu drogowego pozostał osłabiony decyzjami państw takich jak Niemcy czy Republika francuska, które stosują protekcjonistyczne doświadczenia. Forsują one rozwiązania po Komisji Europejskiej, a potem w Parlamencie Europejskim, które bezpośrednio uderzą w kondycję polskich firm transportowych - dodał.

Adamczyk podkreślił, że sektor transportu drogowego w Polsce obejmuje ponad 33 tysiące firm. "To około 200 tysięcy samochodów, które przewożą ładunki po transporcie międzynarodowym. Szacuje się, że ponad 100 tysięcy stanowisk zatrudnienia jest generowanych poprzez polski sektor transportowy - dodał.

- Lokalny sektor transportowy jest w najwyższym stopniu aktywny w Europie, toteż musimy tę jego sytuację wspierać - powiedział minister.

Budowa koalicji

Droga ekspresowa połączy północ Naszego kraju z Państwem czeskim

Według Adamczyka już w zeszłym roku zaczęto w UE instalować koalicję krajów, które mają podobne stanowisko jak Nasz kraj. - Musimy zbudować - i to czynimy a mianowicie front wsparcia naszego sektora transportu drogowego - oświadczył.

Obecnie do tej koalicji należy 10 królestw; oprócz Polski są to: Republika czeska, Węgry, Słowacja, Litwa, Łotwa, Estonia, Rumunia, Bułgaria jak i również Chorwacja.

Pod koniec stycznia, w odpowiedzi na działalność regionu Europy Środkowej jak i również Wschodniej, w Paryżu zawiązał się sojusz dziewięciu państw stojących na przeciwnym biegunie i domagających się bitwy z tzw. dumpingiem socjalnym w sektorze transportu drogowego. Dodatkowo sojuszu oprócz Francji i Niemiec przystąpiły również Austria, Belgia, Dania, Włochy, Luksemburg, Norwegia i Szwecja.

Ministrowie transportu ludzi krajów opublikowali wspólny proklamacja. Zarzucają przewoźnikom z Świata Środkowej i Wschodniej, że stosują tzw. dumping społeczny. Jeden z postulatów państwa sojuszu paryskiego dotyczy przyrzeczenia czasu odpoczynku kierowców. Zdaniem sygnatariuszy dokumentu przewoźnicy muszą umożliwić kierowcom wykonującym przewozy międzynarodowe powroty do państwa zamieszkania przynajmniej na niedzielę oraz na święta.

- Można sobie wyobrazić skutki takich rozwiązań. Jeśliby je wprowadzono, to naszego kraju sektor transportowy nie miałby racji bytu na rynkach europejskich - ocenił Adamczyk. W jego opinii celem takich rozwiązań jest ochrona własnych rynków. - Jeśli wprowadzono by takie przepisy, to Unii Europejskiej na terenie usług przy obszarze transportu międzynarodowego nie będzie - dodał.

Te same prawa jak i również przywileje

Resort szuka zaoszczędzone pieniądze przy budowie dróg. Mniej ma iść na zwierzęta

Według Adamczyka polski sektor transportowy dostosował się do przepisów unijnych. - Polscy kierowcy przestrzegają tych samych praw, mają identyczne przywileje, jeśli chodzi o spacji w ciągu życia i odpoczynek, które to mają kierowcy francuscy bądź niemieccy i każdego państwa UE - zapewnił minister.

W marcu w Brukseli ma zostać przedstawiony raport, przygotowany z inicjatywy MIB, dowodzący, że regulacje wprowadzane przez niektóre kraje unijne dyskryminują polskie firmy transportowe, realizujące przewozy pośród innymi w branży niemieckim jak i również francuskim

W 2015 r. Niemcy wprowadziły przepisy o płacy minimalnej, które objęły także kierowców w transporcie międzynarodowym, co uderzało m. in. w polski rynek transportu drogowego. Komisja Europejska wszczęła wobec Niemiec procedura w tej sprawie na temat naruszenie prawa UE, toteż Berlin zawiesił stosowanie przepisów. Podobne regulacje wprowadziła po 2016 r. Francja. Nakładają one także szereg wymogów administracyjnych, jak np. konieczność dokumentacji w miejscowym języku.

Tematem rozmów Adamczyka w Strasburgu był także korytarz transportowy Via Carpathia, łączący Europę Północną i Południową po ścianie zachodniej, a także polskie wyobrażenie w sprawie przyszłych wyjść prawnych dotyczących ograniczenia hałasu na kolei.

Autor: Бена
Kategoria
Top Aktualności Komentarze
Google zainwestuje 550 mln dolarów w koncern JD  Tech
Internetowi giganci wytaczają działa przeciw politycznym manipulacjom Twierdził, że kobiety nie nadają się do roboty w IT. Szef Yahoo przerwał urlop i osobiście zajął się sprawą Kobiety…...
Gazprom wykorzystywał pozycję monopolisty  Surowce
Wielka uruchomienie Gazpromu. Rozpoczęto układanie rur na rosyjskich wodach Spór wokół Nord Stream 2. Media: Gazprom grozi Danii pozwem "Kommiersant": UE i Niemcy zyskują nowe narzędzie nacisku na Gazprom "Sueddeutsche Zeitung"…...
Ewa Latkowska prezesem spółek telewizyjnych ZPR Media
Grupa medialna ZPR Środowiska stawia mocniej na rozwój swojego biznesu telewizyjnego. Holding posiadający siedem kanałów postanowił skupić kierownictwo nad tym segmentem w jednych rękach. Jak dowiedział się Business Insider Polska, nowym prezesem…...
Eksperci o podatku od marketów
- Ustawodawca chce zniechęcić polskich konsumentów do odwiedzenia robienia zakupów w dni wolne od pracy i w dużych sklepach. To jest dla nich niepomyślne - mówi o podatku od marketów Jeremi Mordasewicz…...
«Economist»: korzystanie ze smartfona zmniejsza wydajność pracy  Lifestyle
Ekonomiści i szefowie firm coraz częściej zadają pytania o to, jak powstrzymać spadek produktywności pracowników biurowych, który to w ostatnich latach postępuje dzięki upowszechnieniu smartfonów a mianowicie donosi tygodnik "Economist". "Economist"…...
Draghi: EBC gotów na nietypowe kroki, by walczyć wraz z niską inflacją  Informacje
Europejski Bank Kierowniczy (EBC) gotów jest podjąć niestandardowe kroki, by wojować ze zbyt niską inflacją w strefie euro, która to we wrześniu spadła do poziomu 0, 3 proc. - powiedział…...
Dlaczego woda w morzu wydaje się ciemna, a gdzie indziej jasna
Pewnie niejednokrotnie zastawiałeś się, jadąc na wakacje gdzieś w egzotyczne miejsce, dlaczego woda w morzu czy oceanie jest faktycznie krystalicznie czysta i przedstawia się w pięknym turkusowym kolorze…...
Dane podatkowe największych firm pozostaną publikowane
Projekt budżetu na 2019 rok kalendarzowy do komisji sejmowych Koniec ze zmianą czasu? Komisja Europejska przedstawi propozycję W tę niedzielę zrobisz oferty. Potem długa przerwa Gospodarka rośnie, ale inwestycje rozczarowały Coca-Cola…...
Nie znaleziono