Czym się różni samochód za kilkadziesiąt po to za kilkaset tysięcy złotych?

🕓 14.07.2019
👁 250
🗨
Czym różni się samochodów drogi od taniego? Honda natomiast Porsche

Rozrzut cen na rynku motoryzacyjnym jest ogromny. Najtańsza na polskim rynku jest Dacia Sandero lub Logan za 29 900 złotych. Mając od kilkuset tysięcy do miliona złotych, możemy wybierać wśród najdroższych Mercedesów, Audi, BMW, czy większości Porsche lub Maserati. Najdroższe superluksusowe marki takie jak Rolls Royce, Lamborghini, Ferrari (wszystkie te marki mają swoje przedstawicielstwa w Polsce) kosztują od około miliona do kilku milionów zł, w zależności od modelu i preferencji właściciela tuż przy wyborze wyposażenia.

Na podstawie dwóch aut przyjrzeliśmy się, jakie są wariancje między samochodem za kilkadziesiąt a tym za kilkaset tysięcy złotych. Pierwsza marka swoje korzenie ma w Japonii, słynie z niezawodności i od wielu latek cieszy się sympatią Młodych polaków, druga to luksusowa niemiecka marka z Zuffenhausen, o wybitnie sportowym wizerunku. Honda Civic 1. 0 VTEC to przedstawiciel kompaktów, familijny hatchback, który w najtańszej wersji z aktualnymi rabatami kosztuje 66 900 zł. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo to luksusowy eksperyment koncernu ubrany w linię kombi, cztero- lub pięcioosobowy, którego cena zaczyna się od 774 100 zł.

Honda – niepospolity wygląd

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Wybór pośród kompaktów jest ogromny. Znajdą dla siebie coś należytego zarówno miłośnicy wstrzemięźliwości jak i również klasyki, jak i w wyższym stopniu odważni użytkownicy. Dziesiąta prokreacja Civica jest narysowana zdecydowanie, ostro i zupełnie odmiennie niż poprzedniczki. Wyróżnia się na drodze, ale uważne oko dostrzeże, że sporo elementów w nadwoziu wówczas zwykły plastik lub atrapa.

Do wyboru wydaje się 7 kolorów nadwozia. Spasowanie elementów nadwozia jest niezłe, ale szczeliny między nimi czasem są zbyt duże. Stosunkowo lekkie drzwi zamykają się z niebyt przyjemnym, pustym dźwiękiem, a największe felgi w tej wersji mogą mieć 18 cali. Bez dopłat z salonu wyjedziecie na stalowych szesnastkach.

Ubogie wnętrze

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Inider Polska

Styliści Hondy nie będą konserwatystami, dlatego wnętrze nie jest nudne i może się podobać. Przednie fotele są obszerne i wygodne, na tylnej kanapie jest dużo miejsca (jest składana w stosunku 60/40), a bagażnik ma bardzo przyzwoite 478 litrów pojemności. Na nieszczęście wnętrze podstawowych wersji wydaje się królestwem twardego, niezbyt sympatycznego w dotyku plastiku, zaś tapicerka to czarny, świecący i łatwo brudzący się materiał przypominający tanie okrycia z lat 80.

Niewielki silnik

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Honda uległa wpływom motoryzacyjnym wraz z Europy i w ukończeniu w cywilnych modelach zdecydowała się na downsizing jak i również doładowanie. Silnik podstawowego Civica ma trzy cylindry, 988 centymetrów sześciennych pojemności, jednak wydobywa z siebie aż 126 koni mechanicznych i 200 Nm (180 Nm w wersji z bezstopniową skrzynią CVT). Pracuje twardo i nierówno na niewysokich obrotach, ale siła napędowa pojawia się dość wcześnie i po mieście poruszać się można sprawnie i bez kompleksów wobec odmiennych użytkowników drogi. Przyspiesza przy nieco ponad 10 sekund do 100 km/h i rozpędza się (podobno) nawet do 200 km/h.

Na autostradzie można z brakiem stresu jechać z maksymalną dozwoloną prędkością, gorzej wraz z wyprzedzaniem załadowanym autem dzięki lokalnych drogach. Tam do odwiedzenia każdego manewru trzeba stanowisk jak Kościuszko do bitwy pod Racławicami. Kiedy jeździmy bardzo spokojnie, Civic umie spalić średnio nawet blisko 6 litrów. Przy normalnym użytkowaniu, zatłoczonych miastach, częstym wyprzedzaniu na trasie są to wartości bliższe 8 l/100 km. Gdzie w tym miejscu oszczędność z małego motoru?

Radość z kilku cylindrów

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Pewnych rzeczy nie da się oszukać. Dźwięk trzycylindrowego silnika regularnie wyciszałem muzyką z opcjonalnego systemu audio. Trudno aczkolwiek nie przyznać, że Hondą z litrowym motorem jeździ się bardzo przyjemnie. Pojazd precyzyjnie reaguje na uwagi, komfort jest zadowalający jak i również jeśli tylko nie posiadacie sportowych zapędów, powinniście być zadowoleni, tym chętniej że skrzynia manualna pracuje bardzo precyzyjnie. Od cywilnego, rodzinnego samochodu trudno więcej wymagać.

Porsche - rozciągnięte 911

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

Panamera Turbo Sport Turismo jest dłuższa na temat prawie pół metra. Rozciągnięta sylwetka zainspirowana kultową 911-tką dla jednych wygląda pokracznie, innym wpadła w oko. Oprócz 16 kolorów nadwozia możesz również wybrać kolor na żądanie. Standardowo auto ma 20-calowe alufelgi, za dopłatą 20 170 zł (czyli niemalże 1/3 wartości Civica) osiągalne są 21-calowe, specjalnie lakierowane. Jazda z takimi kółkami po mieście to wyzwanie, trzeba bardzo uważać, żeby ich nie uszkodzić.

Wszystkie elementy są świetnie dopasowane, a cały samochód sprawia wrażenie bardzo dopracowanego. Gorzej z parkowaniem. Po centrach handlowych nie przewidziano aż tak dużych pomieszczeń, na parkingach podziemnych również nie jest lekko. Kierujący często traci czas, by znaleźć odpowiednią przestrzeń dla samochodu, a zazwyczaj jednym wyjściem jest parking pilnowany.

Wnętrze jak kokon

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska / Business Insider Polska

Tradycyjnie dla firmy stacyjka znajduje się po lewej stronie. W Porsche siedzi się jak przy kapsule, niższe osoby potrafią niewiele widzieć przez przewlekłą maskę i wysoko poprowadzoną linię okien. Kierowcę od momentu pasażera dzieli wysoka masywna konsola środkowa, która wydaje się być dotykowym instrumentarium i środek zarządzania światem dla prowadzącego. Fotele są niezwykle dogodne, mają 18-kierunkową elektryczną korekcję i kosztują dodatkowo szóstej 223 zł. Z tyłu nawet w 5-osobowej wersji wygodnie usiądzie tylko dwóch pasażerów. Trzeci, na płaskim środkowym siedzeniu i z szerokim tunelem pod nogami, jazdę tym samochodem być może odebrać to jako karę.

Wszystkie materiały będą przyjemne w dotyku, niezasadnicze, czy to skóra, plastik, czy metal. Bagażnik posiada 520 litrów, ale jest stosunkowo wąski i płytki. Oczywiście jest dużo świetnie wykończony niż w Hondzie, ale jego codzienna użyteczność wcale nie jest większa niż w aucie na temat 10 razy tańszym.

4 litry i V8

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska

To jedna spośród większych różnic. Kiedy po Civicu mieliśmy niecały litr pojemności i doładowane trzy cylindry, tak w Panamerze Turbo Sport Turismo kubatura silnika to cztery litry, a doładowanych cylindrów wydaje się osiem. Najważniejsze dane to 550 KM mocy, 770 Nm i 3, sześć sekundy do „setki”. Po trybie sportowym przyjemne brzmienie prowokuje do szybkiej jazdy. Prędkość narasta tak prędko, że na każdym kroku trzeba uważać, żeby odrzucić stracić prawa jazdy.

Inną sprawą jest, hdy w mieście takie osiągi są zazwyczaj niepotrzebne. Przy porannych, warszawskich korkach również spokojna Honda, jak i przeraźliwie szybkie Porsche zawiozą Cię do pracy po identycznym tempie. W tym samym czasie Honda spali średnio 8 l/100 kilometrów, a Porsche, kiedy damy się ponieść twórczego myślenia, nawet 30 litrów na każde 100 kilometrów. Bez wątpienia w dalekich trasach spalanie w Panamerze będzie znacznie niższe, ale nadal będą to rezultaty dwucyfrowe.

Jazda jak po sznurku

Foto: Łukasz Walkiewicz / Business Insider Polska / Business Insider Polska

Porsche jest bardzo komfortowe, a dzięki napędowi prowadzi się pewnie w każdych ustaleniach pogodowych. Zawieszenie z miechami powietrznymi, skrętną tylną osią i aktywnymi stabilizatorami zapewnia wygodę i jednocześnie sportową zwrotność, pomimo ogromnej powagi powyżej 2 ton (Civic – około 1240 kg). Widać, że inżynierowie i kierowcy testowi spędzili przy tym aucie setki dni, aby skutecznie ukryć ogromną masę i dać radość z prowadzenia.

Po kilkudziesięciu kilometrach kierowcy bardzo łatwo zespolić się z autem. Sportowo ustawiona koło sterowe, otulające wnętrze i fotele – to wszystko sprawia, że choć po części czujesz, za co przyszło Ci zapłacić taką górę pieniędzy, a dynamiczna kawaleria po krętych drogach wówczas esencja przyjemności dla fana motoryzacji.

W trzech słowach

Jak widać, różnic pomiędzy samochodem za kilkadziesiąt, natomiast za kilkaset tysięcy, wydaje się być wiele. Użyte materiały, silniki, prestiż. Nie chodziło aczkolwiek o to, aby wykazać, który samochód jest lepszy. Każdy z nich kupowany jest przez kompletnie innego użytkownika. Honda według Instytutu Samar jest jedną wraz z najczęściej wybieranych marek obok zakupie przez osoby cielesne. Nabywca Porsche zazwyczaj ma firmę, a pojazdu nie kupuje za kasę, czy kredyt tylko postanawia się na wynajem długoterminowy lub klasyczny leasing. Honda to solidne auto, które oprócz tego, że przewiezie nas z punktu Zaś do punktu B, może dać przy tym wciąż odrobinę przyjemności. Porsche to oznaka statusu społecznego, część wizerunku, który pokazuje szefa jako człowieka sukcesu, lidera.

Autor: Владжислав
Motoryzacja
Kategoria
Top Aktualności Komentarze
FG TIME: Nowoczesne technologie po służbie zdrowia. «Nie rozumiem, czego boją się lekarze» WYWIAD
Zanim w polskiej służbie stanu zdrowia zaczniemy rozmawiać o potencjalnym zastosowaniu sztucznej inteligencji, musimy rozwiązać bardziej palące kłopoty. Na przykład bez układu cyfrowej dokumentacji pacjenta. Rozmawiali o tym na Forum Gospodarczym TIME przedstawiciele…...
Ewa Latkowska prezesem spółek telewizyjnych ZPR Media
Grupa medialna ZPR Środowiska stawia mocniej na rozwój swojego biznesu telewizyjnego. Holding posiadający siedem kanałów postanowił skupić kierownictwo nad tym segmentem w jednych rękach. Jak dowiedział się Business Insider Polska, nowym prezesem…...
Długie weekendy w 2017 r.  Lifestyle
W 2017 roku dzięki 365 dni, pracujących jest 250. Reszta to następnego dnia, niedziele i święta. Wraz z 13 dni ustawowo pustych od pracy tylko pewien wypada w weekend. Znaczy…...
Czy opłaty za parkowanie po soboty i niedziele są legalne?
Pobieranie opłat za parkowanie w następnego dnia i niedziele jest niezgodne z prawem. Na polecenie Prokuratury Rodowitej śledczy w całym państwa mają doprowadzić do wyeliminowania takich praktyk. Robert Hernand, zastępca prokuratora…...
Czy kawa jest zdrowa? Jak kawa wpływa na organizm?
Pijemy kawę, ponieważ wspiera nas się obudzić, dodaje nam energii, poprawia koncentrację i, co niemniej ważne, jest pyszna. Wiele osób aczkolwiek chce ograniczyć picie cherbaty, ponieważ obawia się zgubnego wpływu napoju na…...
Cyberataki - grożą Polsce podczas szczytu NATO i ŚDM
W przeddzień Szczytu NATO w Netię uderzyli hakerzy, wykradając dane klientów. Orange zmagał się w tym momencie z awarią, której pobudek nie znamy. Równolegle Strony www Mostostalu i Światowych Dób Młodzieży Archidiecezji Lubelskiej…...
Coraz więcej nacjonalistów i bezrobotnych. To niepokoi światowych przywódców przed Davos  Informacje
Raport opublikowany zanim Światowym Forum Ekonomicznym, które odbędzie się w kwietniu w Davos, stwierdza, że "wzrost nierówności i bezrobocie to główne wyzwania, w jakie wskazują dziś światowi przywódcy". Obok tychże problemów…...
Co wywalczyli związkowcy? Nowe osadzenia rządowego planu dla Kompanii Węglowej  Surowce
Ta inwestycja ma uratować stu tysięcy miejsc pracy. "Projekt podwyższonego ryzyka" Związki po Kompanii Węglowej mają prywatny projekt porozumienia Górnicy KW bez "czternastek" i deputatów? Jest projekt porozumienia Największa…...
Nie znaleziono